stijnschuurman.reismee.nl

Ontdekkingstocht Nieuw Zeeland (zuid)

Nadat het Noorder eiland is verkend en veel nieuwe avonturen ontdekt te hebben ging ik richting Picton (havenplaats in Zuiden). Na aankomst reden we door de prachtige omgeving genaamd Malborough Sounds. Dit gebied is voornamelijk bekend vanwege de vele wijngaarden. De regio staat voornamelijk bekend door de populaire Sauvignon Blanc wijn. (veel wijn bij Doyles waren afkomstig uit deze streek). Natuurlijk moest er ook een proeverij gedaan worden en voor een goede backpackers prijs konden er verschillende wijnen geproefd worden. Na deze culinaire ontdekking gingen we verder na onze eindbestemming van de dag Kaiteriteri, dit is een klein strandplaatsje dichtbij het Abel Tasman National Park. Bij aankomst werd er een partij criket gespeeld op het mooi nabij gelegen strand. S'avonds werd de zeer populaire 'goon-wine' gedronken (goedkope 3 liter pakwijn). De wijn wordt overgeschonken in Lemon&Paeroa (populaire zoete frisdrank in Nieuw Zeeland) flessen, deze maatregel werd genomen, omdat er in veel hostels geen alcohol genuttigd mag worden, haha je wordt creatief als backpacker !

De volgende ochtend stond er een totale nieuwe ontdekking gepland voor mij. De omgeving werd verkend vanuit de lucht. Er werd een skydive gedaan van 16500 ft (+/- 5 km). Ik was niet echt heel nerveus voor de sprong, ik was meer erg enthousiast omdat dit een van de dingen was die ik sowieso wou doen. Daar gingen we dan in een klein vliegtuig, naar wat sightseeing vanuit de lucht klommen we tot een hoogte van 16500 feet, de deur ging open en,,,,,,, SPRINGEN !!. Wat was dat een adrenaline kick zeg, echt super gaaf. Er is ook een mooie video van gemaakt, kom gerust een keer langs om deze bekijken :P. Na deze unieke ontdekking gingen we verder langs de prachtige Westkust van Nieuw Zeeland. Onderweg werd er gestopt om een van de vele mooie kustwandelingen te maken. Die avond werd er overnacht in Westport , een klein mijnplaatsje. In dit spookachtige dorpje werd een pubcrawl gedaan. Tijdens deze crawl werd je met een been vast gebonden aan het been van een ander. Dit leverde hilarische taferelen op. Nadat we langs enkele kroegen zijn gekropen en enkele biertje later gingen we de volgende dag verder langs de westkust omlaag om uiteindelijk aan te komen bij Lake Mahianapua. Die avond stond de bekende 'Kiwi-bonte-avond' gepland. Het thema van die avond was 'Retro'. Vanwege het hostel in de middel-of-know-where ligt , werd er onderweg gestopt om enkele inkopen te doen. Bij de lokale kringloop werd een goedkoop kostuum gevonden. Ik vond een witte smoking en een gekke bril en leek op een foute personage uit Miami Vice of een criket referee. Bij aankomst werd er eerst een fanatiek partij voetbal gespeeld bij het meer, wat we natuurlijk wonnen. De eigenaar van de pub/hostel was een 70 jarige oude man, de man verzorgde eerst voor een heerlijke bbq en daarna kon het feest beginnen. Er waren leuke personages die avond zoals; Julio Cesar, hippie's, Jezus, mannen als vrouwen, etc.

Na een zeer geslaagde bonte avond ging de ontdekkingsreis verder richting Frans Josef, waar de glacier beklommen werd. De tocht op de glacier duurde circa 8 uur, dus verblijven wij twee dagen in dit plaatsje. We verbleven in een prachtig hostel complex aan de voet van de bergen. Met een van de jongens werd die middag een wandeling gemaakt door de prachtige omgeving met bergen en bos. De volgende dag rond de klok van 9u gingen we richting het kantoor om de uitrusting te krijgen voor de wandeling (jas,schoenen, spikes) en om vanuit daar met de bus naar de voet van de glacier te rijden. Daar werd de groep opgedeeld en onder begeleiding van een gids werd de tocht gestart. Het was een indrukwekkende ontdekkingstocht op en door de glacier. Je liep door cliffs met kristalhelder blauw ijs en kroep door smalle doorgangen. Na afloop van deze prachtig wandeling hadden we toegang tot de hotpools, wat een heerlijke bijkomstigheid was naar deze koude tocht. In de pool moesten natuurlijk ook de L&P flessen meegenomen worden. Daar lig je dan in het bad met 10 mannen en 10 flessen en maar zeggen tegen de mensen dat je goed moet blijven drinken, ahaha. Na een zeer gezellig avond in de hot pools gingen we de westkust verlaten en richting het binnenland in om precies te zijn naar Wanaka. Het landschap verander ook meteen tijdens de reis. Aan de westkust waren veelal tropische bossen zodra we meer het binnenland introkken veranderde het landschap meer in een droge omgeving met veel rosten en planten. Wanaka is gelegen aan een prachtig meer. Het hostel was direct gelegen aan het meer en aan een groot park, waar natuurlijk weer een partij voetbal gespeeld werd. (opnieuw gewonnen natuurlijk ). S'avonds werd er een rustige filmavond gepland. Na een ontspannen avond gingen we de volgende opweg naar de adventure hoofdstad van de wereld ' Queenstown' .

Opweg naar Queenstown werden er enkele stops gemaakt bij een van de vele prachtige lakes , het blijft een ontdekking hoe mooi dit land is. Voordat we arriveerde in Queenstown werd een bezoek gebracht aan H.J. Hackett bungy. Dit is de oprichting van de eerste bungy en die werd gedaan op deze locatie (Kawarau Bridge). Hier werd een video vertoond over de geschiedenis en de verschillende varianten van Bungy. Vanaf dit moment kunnen mensen overgehaald worden om te gaan of juist niet . Ik had besloten om de angst van bungy jumpen te willen ontdekken. Als je het doet, moet je het goed doen, dus besloot ik de Nevis Jump (134 meter ) te doen. Vervolgens gingen we opweg naar het hostel om de spullen te stallen en klaar te maken voor de jump. Bij aankomst stonden mijn Canadese vrienden mij al op te wachten . Het was erg leuk om hen weer te zien, na een snelle babbel moest ik opweg naar de bungy jump. Na een 40 minuten rijden kwamen we aan bij de kabelbaan waarvan we zouden gaan springen. De zenuwen begonnen nu wel toe te nemen. Het 'goede' nieuws was dat ik de eerste was die moest springen. Eenmaal in de stoel beland om het elastiek te bevestigen aan mijn voeten steeg de spanning meer en meer. Krampachtig liep ik naar het einde van de springplank. Pffff,,, wat een hoogte, zeg ! en dan 4,3,2,1....BUNGY... Daar ging ik richting de afgrond, maar wat een bevrijdend gevoel gaf die sprong. Ik schreeuwde van opluchting alsof ik de enige was op die plek, heerlijk. Het was een hele ontdekking hoeveel angst je lichaam krijgt bij zoiets onnatuurlijks, maar ik zou het zo weer doen ! Na deze super ervaring werd er een hapje gegeten met de andere springers en s'avonds werd de sprong gevierd in de kroeg met de andere mensen van de groep. Queenstown is tevens de beste partytown van nieuw Zeeland en dat heb ik geweten. De dagen bestonden voornamelijk uit; pubcrawls, slapen, eten, chillen, uitgaan, etc. Na het paasweekend verlieten elke dag wel enkele mensen uit de groep, gevolg was dat er ieder avond weer een afscheidsfeestje was. Na vele dagen drinken en de meeste mensen Queenstown hadden verlaten besloot ik om het weekend naar Dunedine te gaan. Dunedine is de studentenstad van het zuider eiland en tevens heeft het veel Ierse invloeden hier wat goed zichtbaar is in de architectuur. De eerste werd de stad verkend en ook een bezoek gebracht aan de steilste straat van de wereld. S'avonds werd er niet gestapt maar rustig een boek gelezen (jaja een boek). De volgende ochtend werd er een wandeling gemaakt in de omgeving, met de bus ging ik op weg naar een dorpje verderop waar verschillende wandelroutes waren. Sommige tracks waren niet altijd goed te volgend waardoor ik soort van de weg kwijt was en soms door struiken moest, langs de schapen naar beneden moest om de tracks weer te vinden, lekker avontuurlijk laat ik maar zeggen. De omgeving was erg mooi met de prachtige groen heuvels en de vele bossen. Na een heerlijk ontspannen weekend in Dunedine ging ik terug naar Queenstown om vanuit daar weer door te gaan richting het Noorden van het eiland. De trip van Queenstown naar Kaikoura was een lange tocht (10 uur). Kaikoura is een klein visserdorpje dat voornamelijk bekend is vanwege de gigantisch grote sea wildlife zoals ; dolfijnen, walvissen, orka's, zeehonden, albatros vogels,etc. Het unieke aan deze plaats is dat de dieren dicht bij de kust zijn en hierdoor gemakkelijk te bekijken zijn. De volgende dag ging ik met de dolfijnen zwemmen, ik had al een dolfijn gezien in Bali, maar wat ik hier zag was ongelooflijk. We sprongen in het ijskoude water en werden omringd door meer dan 200 dolfijnen, die echt op enkele tientallen centimeters van je vandaan zwommen, echt tof. Na een half uur gezwommen te hebben met de dolfijnen gingen we terug richting wal. Op de weg terug maakte de dolfijnen nog enkele prachtig sprongen en backflips. Het was een unieke ontdekking naar deze prachtige dieren. De volgende ochtend werd er voordat ik vertrok nog een wandeling gemaakt langs de kust en een bezoek gebracht aan de zeehonden. De ontdekkingstocht is bijna aan zijn einde, de laatste bestemming is de stad Christchurch . Dit is de stad die in februari 2011 zwaar getroffen is door een aardbeving. Ik wou graag de schade met eigen ogen zien en het is inderdaad erg indrukwekkend. De toegang tot het getroffen gebied was verboden. Het hele centrumblok was verdwenen, echt heel raar om te zien. Vanuit Christchurch vloog ik terug naar Sydney.

Aangekomen in Sydney voelde het een klein beetje als thuiskomen. Het gaf mij een fijn gevoel om terug te zijn. In de laatste vier dagen werd er afgesproken met verschillende vrienden van hier. Zaterdag avond had ik nog een groot feest bij een van de oud collega's . Het was een feest bij haar thuis en ze woonde in een gigantische villa en er waren meer dan 100 mensen, echt tof. Na veel feesten en iedereen weer gezien te hebben.

Helaas komt aan alles een einde, dus ook aan deze trip. Het was echt een geweldige ervaring en blij dat ik het gedaan heb. Ik heb alles gezien wat ik wou, veel vrienden gemaakt, mijn Engelse taal is sterk verbeterd en heb tevens mij zelf beter leren kennen. Ik vlieg vanavond terug naar Nederland en onderweg wordt er een stop gemaakt in Taipei voor een dag. Woensdag ochtend kom ik weer terug in het koude kikkerlandje.

Ik wil iedereen bedanken voor het volgen van reisverhalen en alle leuke reactie's , het erg fijn om deze te lezen.

SEE YOU MATE !

Reacties

Reacties

Koert

Mooie verhalen!
Fijne reis terug..

Heidi

Bedankt voor je leuke verhalen echt super om te lezen, ook je prachtige foto's. Een hele goede terug reis gewenst en tot in Ommen!!

rob en marga

Hallo Stijn,

WELKOM THUIS !!!!!!

Hartelijk dank voor je geweldige verhalen.

Fantastisch dat je dit allemaal hebt gedaan, dat neemt niemand je meer af.

Heel veel succes en plezier in ons eigen landje.

groeten Rob en Marga

Bert

Prachtig wat je allemaal hebt gedaan. Voor het parachute springen en bungyjump moet je toch wel wat lef hebben. Ik denk ook dat je zelfkennis aardig is opgekrikt.
Happy flight.

elly

hoi stijn,

genoten van je verhalen, fijn dat jij zo genoten hebt, en ook mooi dat je weer onderweg naar huis bent/

Gerard en Jannie

Hoi Stijn,

Wat een "lef" zeg. Schitterend verhaal. Dank je wel. We wensen je een goede reis terug en zien je weer in Ommen.

Henri & Jacolien

Hoi Stijn,
Bedankt voor al je leuke verhalen en foto's. Wat heb jij veel meegemaakt zeg en gezien. Echt super.
Goede reis nog en alvast welkom thuis.
Hopelijk kan je weer een beetje wennen in het natte en koude Nederland.

groetjes Henri & Jacolien

Sander en Mieke

Je zult nu wel weer thuis zijn. Wat een geweldige reis zeg. We hebben genoten van je verhalen.

groeten Sander en Mieke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!