stijnschuurman.reismee.nl

Ontdekkingstocht Nieuw Zeeland (Noord)

Na mijn prachtige avonturen in Australië stond een ontdekkingsreis gepland richting Nieuw Zeeland. De bekende Nederlandse Ontdekkingsreiziger Abel Tasman was in 1642 de eerste Europeaan die voet aan wal zette aan de westkust van het zuider eiland van Nieuw Zeeland. De lokale Moari bevolking verjoegen de scheepsvloeten van de Abel Tasman en hij keerde terug naar Australië. Vele jaren later werd het land alsnog verkend door James Cook. In navolging van Abel Tasman stond ik klaar voor een ontdekkingsreis door het prachtige land met een grote variatie aan natuurgeweld.

Vanuit Brisbane vloog ik richting Auckland waar ik aan het begin sta van een 5,5 weekse-rondreis door Nieuw Zeeland. Vanuit het vliegveld ging ik met een bus richting het centrum , terwijl ik aan het wachten was op de bus kwam ik in contact met een Duitse jongen . Ik besloot om met hen mee te gaan naar een hostel waar hij al een boeking gemaakt had. S'avond hadden we samen een biertje gedaan in de naastgelegen pub. We besloten om de volgende dag samen Auckland te gaan verkennen. Auckland is een kleine grote stad, met weinig highlights en leuke spots, helemaal naar bezoeken aan steden als'; Sydney ,Melbourne en Hanoi is Auckland niet erg bijzonder. Een leuke bijkomstigheid was dat de Volvo Ocean Race van start ging vanuit de haven van Auckland . Er waren diverse activiteiten gepland rond de haven, wat zeker de moeite waard was om een bezoek aan te brengen.

De volgende sta ik aan het begin van mijn ontdekkingstocht door NZ. Mijn vervoersmiddel voor deze ontdekkingstocht was de groene Kiwi Experience bus ( een tour organisatie waarbij je op verschillende plaatsen uit kunt stappen en vervolgens weer kunt opstappen). Mijn eerste bestemming was richting het noorden Bay of Island. Deze plaats is voornamelijk bekend door de mooie eilanden, doordat ik nog steeds een last had van keelpijn heb ik die dag weinig ondernomen. De volgende dag stond een trip gepland richting het noordelijkste punt van Nieuw Zeeland (Cape Reinga) waar twee oceanen elkaar ontmoeten (Tasman Sea and Pacific Ocean). De gids die dag was de nieuw Zeelandse Bert Visser ( wat was hij druk zeg, hahah). De tour was niet erg indrukwekkend alleen de ontmoeting van de twee oceanen was erg bijzonder om te zien. Na drie dagen door gebracht te hebben in het noorden ging ik weer richting Auckland om een stop te maken in Whangarei om een duik te maken op een van de mooiste duikspots van de wereld. Al gauw bleek mijn duikactiviteit in het water te vallen, want de weersomstandigheden waren erg slecht. In een dag viel net zo veel regen als in een normale maand. In het kleine hostel boven op de berg was de enige activiteit die werd gedaan is films kijken met de andere 4 gasten en slapen. Na twee innoverende twee dagen ging ik terug naar Auckland om vervolgens in zuidelijke richting te vertrekken . In de busreis richting Auckland ontmoette ik twee Canadese jongens , het klikte erg goed en met hen reisde ik naar de volgende bestemming Hot Water Beach. Deze plaatst is bekend vanwege het strand, op het strand kun je een kuil graven en zo je eigen hot pool creëren. Erg gaaf alleen jammer was dat het de hele dag regende. Zo is NZ niet erg leuk en bijzonder met al die regen. Na opnieuw een film avond vertrokken we de volgende dag richting de Waitomo Caves waar een super gave activiteit stond gepland. In de groten werd Black Water Rafting gedaan. Hierbij ga je abseilen in de grot (40 meter) om vervolgens met een zipline naar beneden af te dalen. Daarna werd er in banden afgedreven door de grot om alle glowworms (rupsen die licht geven) te bezichtigen. Het leek alsof men allemaal lichtjes hadden gemonteerd in de grot, erg bijzonder. Als laatste werd er een trekking gemaakt door de grot waarbij er zowel gekropen, gezwommen en geklommen worden door smalle doorgangen en watervallen. Na een 5-uur durende tocht door de imposante grot wat echt een super belevenis was gingen we terug naar het kantoor om daar een heerlijk kop soep te eten. Na deze adrenaline rush gingen we richting Rotorua . In deze plaats wordt de moari cultuur nog sterk gehandhaafd en tevens zijn er veel aardwarmtebronnen. Die middag stond eerst een luge race (in een soort van roddelkar ga je de berg af) gepland met een aantal jongens. Gevolg is als je met een groep mannen gaat racen dat de testosteron gehalte erg hoog wordt en er veel gebukt en zelfs enkele mensen vlogen uit de baan. Ik zelf was ook slachtoffer nadat een wesp mij in mijn oor stak en hierdoor de controle over de roddelkar verloor .

Die avond stond er een Moari cultuur avond gepland. We werden opgepikt met een bus om richting een typische Maori dorpje af te reizen. Tijdens de busreis werden al enkele gewoontes en woorden bij gebracht zoals : kia Ora = Hallo, bedankt, etc . Waka = vervoersmiddel. Bij aankomst in het dorp moest een ceremonie gedaan worden om het dorp in te komen. Een persoon uit de groep is de ' Chief' . Deze persoon wordt uitgedaagd door de krijgers. De krijgers proberen met gekke sprongen en bekken je te imponeren. Het enige wat de ' Chief' niet mag doen is lachen. Na enkele rare sprongen en gekke bekken en geluiden werd de proef goed doorstaan. We konden nu het dorp betreden. In het dorp was de mogelijkheid om de ' Haka' (imposante oorlogsdans) te leren. Ik was bereid om deze dans te leren wat een erg leuke belevenis was. Verder werd de avond gevuld met dans en werd er eten bereid op een typische maori 's manier (in de grond dmv van aardwarmte). Het eten was echt verrukkelijk .

Na meer geweten te komen over de maori cultuur gingen we de volgende dag op weg naar Taupo. Onderweg werd er nog een wandeling gemaakt in het Redforest en een bezoek gebracht aan de Huka Falls (meest krachtige waterval van de wereld 220.000 L/sec). Taupo is een klein dorp dat gelegen is aan een groot meer dat is creëert door een grote vulkaanuitbarsting (de grootste ooit). Die middag werd een bezoek gebracht aan een natuurlijke hot spring. Hierbij stroomt warm water in de rivier en zodoende ontstaat er een heerlijk warm bad. S'avonds werd er op een van de kamers enkele leuke drink games gespeeld om vervolgens naar verschillende bars te gaan. Na een zware avond stond er de volgende dag weinig gepland. In eerste instanties stond Tongoririo crossing gepland, maar deze werd door de slechte weersomstandigheden geannuleerd. Ik wou graag deze wandeling maken want het is een van de mooiste eendaagse wandeling dus besloot ik om mijn verblijf te verlengen met twee dagen. Dit betekende alleen dat ik afscheid moest nemen van mijn goede Canadese vrienden. Als klein presentje kreeg ik een klein teddybeertje mee om deze mee te nemen naar het einde van onze trip (Queenstown) om elkaar dan weer ontmoetten. Nadat het merendeel van de mensen de volgende dag verder afreisde richting het zuiden, ging ik met de overgebleven mensen de Tongariro Crossing doen. In deze 7-uur durende tocht werd de volkaan beklommen door een fantastische lava landschap. Het was een erg indrukwekkende trekking. De laatste dag in Taupo hadden we een scooter gehuurd en de omgeving rondom het meer verkend. We hadden die dag eindelijk fantastisch weer wat de omgeving nog mooier maakte. Na 4 dagen Taupo werd er verder afgereisd richting River Valley. Dit is een heel klein dorp gelegen aan de Rangitikei River. Dit landschap wordt gedomineerd door groen glooiend landschap met voornamelijk schapen. Deze locatie is bijzonder vanwege dit een van de beste plekken is voor Rafting. In de rivier zijn deel van de hoogste graad (5) voor amateur niveau. De volgende ochtend werd er vroeg opgestaan om te beginnen aan onze avontuurlijke tocht over het water. Tijdens de tocht werd er gevaren over stroomversnelling en watervallen. Na opnieuw een goede dosis adrenaline werd de tocht voorgezet richting de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Nee niet naar Auckland of Christchurch maar WELLINGTON. Aan het einde van de dag arriveerde we in de hoofdstad. In de bus was een grote groep Engelse jongens, zij nodigde mij uit om in te drinken op een van de kamers om vervolgens het nachtleven van Wellington te verkennen. Het was een zware maar een geslaagde avond. De volgende dag ging ik naar het Te Papa museum. In dit museum worden verschillende aspecten mbt Nieuw Zeeland ten toongesteld zoals: volkaan, aardbevingen, flora en fauna en de maori cultuur. Na een leerzaam bezoek aan dit gratis museum heb ik een wandeling gemaakt in en rond de stad. Wellington is een erg mooi stad met een erg goede vibe (zuid Europese sfeer) . Wellington was de laatste bestemming van het Noorder eiland en de volgende dag werd de oversteek gemaakt richting Picton wat gelegen is op het zuider eiland.

Op het zuider eiland staan ook weer veel nieuwe belevenissen te wachten voor mij tijdens mij ontdekkingtocht door Nieuw Zeeland.

ps. Ik wil de mensen die nou een mindere periode doormaken, veelbeterschap wensen vanuit Nieuw Zeeland !!!

Reacties

Reacties

lies

Hoi Stijn,

wat weer een heerlijk verhaal om te lezen en wat doe je toch allemal leuke dingen,
Stijn nog heel veel plezier en geniet ervan.

Groetjes
Lies.

Jolien

Hoi neefje van me!! Echt ontzettend gaaf om te lezen wat jij allemaal meemaakt zeg! Geniet ervan hoor!!!
Liefs Jolien

Gerard en Marja

Wat een geweldig natuurschoon heeft Nieuw Zeeland en wat geweldig dat je dat nu met je eigen ogen ziet en ervaart! Wat zul je ook mooie foto's maken!
We willen ze straks graag allemaal zien als je terug bent. Enjoy it!

Bert

Wat ben ik jaloers. Prachtig die verslagen en de belevenissen.

Sander en Mieke

Leuk om al die verhalen van je te lezen, geniet nog van de laatste weken.

heidi

Schitterend al die mooie verhalen en belevenissen te volgen.
Veel plezier nog!!

Mike en Mariska

Hoi Stijn, heel leuk om te lezen wat je allemaal beleefd en wat maak jij veel mee, super! Heel veel plezier nog tijdens je laatste dagen van je reis, groetjes

Gerard en Jannie

Hoi Stijn,

Altijd weer leuk om je belevenissen te lezen.
Nu we dit schrijven ben je al aan je laatste reisdagen begonnen. Geniet ervan!!
Alvast een goede terugreis gewenst.

Groetjes van ons.

Gerard en Marja

Jij hebt in deze reis zoveel leuke, spannende dingen gedaan, wat een ander in z,n hele leven niet beleeft.
wij wensen je een goede terugreis.
groetjes Gerard & Marja

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!